چرا مردم در رسانه های اجتماعی پرش می کنند: به این دلیل که اطلاعات (و اخبار) تازه ای در آن وجود دارد… یا به دلیل خود پلت فرم رسانه های اجتماعی؟
هر دو، حدس میزنم، اما این کمی شبیه به سوال مرغ و تخم مرغ است.
در استرالیا، این یک سوال چند میلیون دلاری است. یکی از شبکه های اجتماعی، نه تخم مرغ.
اکنون، دولت استرالیا از طرح هایی برای اجرای مقررات جدید برای شرکت های بزرگ فناوری پرده برداری می کند تا به رسانه های محلی برای محتوای خبری میزبانی شده در پلتفرم های محبوب رسانه های اجتماعی جبران خسارت کند. در صورتی که این شرکتها از این قوانین پیروی نکنند، ممکن است با جریمههای قابل توجهی روبرو شوند. ما در اینجا با میلیون ها دلار صحبت می کنیم. این حرکت غول هایی مانند متا پلتفرم ها (فیس بوک، اینستاگرام) و گوگل آلفابت را هدف قرار می دهد.
به گزارش رویترز، استفان جونز، دستیار خزانهدار و وزیر خدمات مالی، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که این ابتکار برای ایجاد انگیزههای مالی برای توافقات بین پلتفرمهای دیجیتال و کسبوکارهای رسانهای استرالیا طراحی شده است.
وی خاطرنشان کرد که این مقررات برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجوی اصلی که بیش از 250 میلیون دلار درآمد مستقر در استرالیا ایجاد می کنند اعمال می شود.
همانطور که انتظار می رفت، صنعت فناوری از این پیشنهاد انتقاد کرده است. یکی از نمایندگان متا استدلال کرد که این طرح نحوه عملکرد پلتفرمهای آنها را نادرست نشان میدهد، و پیشنهاد میکند که اکثر کاربران برای اخبار از سایتهایشان بازدید نمیکنند و تاکید میکند که ناشران اخبار بهخاطر ارزشی که به دست میآورند، داوطلبانه محتوا را پست میکنند. سخنگوی گوگل هشدار داد که این سیاست می تواند توافقات تجاری موجود با ناشران استرالیایی را تضعیف کند.
این اعلامیه به دنبال مجموعه ای از اقدامات دولت استرالیا برای تنظیم مقررات شرکت های بزرگ فناوری است. اخیراً استرالیا اولین کشوری بود که دسترسی کودکان زیر 16 سال را به سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ممنوع کرد. دولت همچنین طرح هایی را برای اعمال جریمه برای شرکت های فناوری که موفق به مهار کلاهبرداری های آنلاین نمی شوند، ارائه کرده است.
طبق مقررات پیشنهادی، پلتفرم هایی مانند گوگل، شرکت مادر تیک تاک بایت دنس و متا مشمول هزینه خواهند شد. جونز تصریح کرد، با این حال، X (توئیتر سابق) حذف خواهد شد.
این تحولات مبتنی بر قانون استرالیا در سال 2021 است که شرکتهای فناوری مستقر در ایالات متحده را موظف میکند تا به رسانهها برای محتوایی که باعث ترافیک وب و درآمد تبلیغاتی میشود، غرامت بپردازند. در آن زمان، متا برای مدت کوتاهی کاربران استرالیایی را از اشتراکگذاری مقالات خبری قبل از دستیابی به توافق با رسانههایی مانند News Corp و شرکت پخش استرالیا مسدود کرد. با این حال، متا از آن زمان اعلام کرده است که این ترتیبات را پس از سال 2024 تمدید نخواهد کرد و با استراتژی جهانی خود برای کاهش تبلیغات اخبار و محتوای سیاسی هماهنگ است. من شخصاً شک دارم که چنین چیزی هرگز اتفاق بیفتد، اما، هی، اگر آنها چنین بگویند!
متا تلاش کرده است تا این کار را انجام دهد، اما با کاهش تدریجی تمرکز خود بر اخبار، برگه اخبار در فیس بوک را در استرالیا و ایالات متحده متوقف کرد و در سال گذشته در بریتانیا، فرانسه و آلمان آن را حذف کرد. در یک مناقشه مشابه در اوایل سال جاری، متا کاربران کانادایی را از اشتراک گذاری محتوای خبری پس از معرفی قوانین مشابه توسط کانادا مسدود کرد.
منبع:phonearena