چند روز پس از انتشار شایعات مبنی بر مشکل بودن شرکت، در همان لحظه منحل شد. با توجه به اینکه این شرکت یک سرمایه گذاری مشترک بین جیلی و بایدو است، هر دو شرکت بزرگ، برندی است که نباید شکست بخورد. موج شوک وارد شده به سال 2025 خواهد بود اگر Jiyue بتواند شکست بخورد، چه کسی بعدی خواهد بود؟
این شرکت که در ابتدا با نام Jidu Auto شناخته می شد، زندگی خود را به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین Baidu با 55٪ سهم و Geely 45٪ آغاز کرد. عمدتاً به دلیل ناتوانی شرکت در دریافت مجوزهای تولید مربوطه برای خودرو، شرکت به Jiyue Auto تغییر ساختار داد، جایی که اکثریت مالکیت (65٪) تحت جیلی و 35٪ تحت Baidu بود.
اولین محصول، Jiyue 01، در سال 2023 به فروش رسید. یک SUV، هرگز فروش خوبی نداشت، و دومین مدل 07 این شرکت، یک سدان، در سپتامبر امسال عرضه شد. این به افزایش فروش کمک کرد که قبلاً صدها تا هزاران پایین در ماه بود. با این حال، مجموع فروش امسال تا پایان آبان ماه تنها 13834 دستگاه بوده است.
در 10 دسامبر، شایعات در Weibo می گفتند که Jiyue در شرف انحلال است. کارمندان معتقد بودند که این فقط یک اخراج خواهد بود و به آنها اطلاع داده شد که شرکت روز بعد جلسه ای برگزار خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت Jiyue، شیا ییپینگ، در جلسه بعد از ظهر 11 دسامبر در قالب یک آدرس ویدیویی گفت: “Jiyue با مشکلاتی مواجه است و لازم است ادغام بخش های تکراری کاهش یابد، کارایی بهبود یابد و پروژه هایی که نمی توانند درآمد کسب کنند کاهش یابد. کوتاه مدت.»
در 12 دسامبر، شرکت در محل منحل شد و شیا پس از اعتراف به اینکه غرامت N + 1 برای طرح استعفا نامشخص است و نمیتوان پرداختهای تامین اجتماعی را پرداخت کرد، توسط کارمندان عصبانی که درباره قانون بحث میکردند، محاصره شد. کارمندان با حمل تجهیزات اداری شرکت پاسخ دادند.
در حال حاضر شایعاتی مبنی بر ناهنجاری مالی به گوش می رسد. مدیر مالی Jiyue، لیو جینینگ، همراه با کتاب های شرکت گم شده است. به نظر می رسد خانواده او نیز با او مفقود شده اند و بر اساس ارتباطات الکترونیکی، آدرس IP او به سنگاپور ردیابی شده است.
Caixin گزارش می دهد که بایدو یک تیم مالی را برای تحقیق در مورد Jiyue در اکتبر 2024 فرستاد تا قبل از اینکه سه میلیارد یوان (412 میلیون دلار) سرمایه گذاری کند. بنا به گزارش، آنها حفره مالی تا هفت میلیارد یوان (962 میلیون دلار) را کشف کردند که نامشخص بود و بنابراین تصمیم گرفتند سرمایه گذاری نکنند.
همچنین شایعاتی پیرامون مدیر عامل، شیا ییپینگ، وجود دارد که ادعا می کند او به میزان قابل توجهی به تامین کنندگان مختلف پرداخت کرده است.
دفتر مرکزی شرکت در محاصره موادی است که پولی پرداخت نشده است. به نظر میرسد اینها عمدتاً در حوزه شرکتهای رسانهای هستند که برای قرار گرفتن در معرض رسانههای اجتماعی مختلف قرارداد داشتند، نه تامینکنندگان قطعات.
حدود 70 درصد از قطعات خودروهای Jiyue از جیلی خریداری می شود. در فوریه امسال، گزارش شد که Jiyue نزدیک به 1.5 میلیارد یوان (206 میلیون دلار) به جیلی برای هزینه قطعات و OEM بدهکار است. علاوه بر این، به گفته یکی از کارمندان، جیلی در ماه نوامبر تولید خودرو برای Jiyue را متوقف کرد.
در یک ظهور مجدد غافلگیرکننده، یانگ یوئکینگ، مدیر مهندسی پروژه HiPhi چند روز پیش ویدیویی تهیه کرد که اساساً به طرفهای آسیبدیده توصیه میکرد که برای تپهها بدوند. یانگ با ظاهری ژولیده به کارمندان توصیه کرد که در اسرع وقت آنجا را ترک کنند. او مدعی شد که هر چه بیشتر منتظر بمانند، رقابت بیشتری برای گرفتن پست های جدید خواهند داشت.
علاوه بر این، یانگ به صاحبان خودروهای Jiyue توصیه کرد که آنها را در اسرع وقت بفروشند. توصیه های بیشتری از جیا گونگ، وبلاگ نویس خودرو Jiyue به صاحبان خودرو رسید. او گفت که بدون پشتیبانی شبکه، سیستم رانندگی هوشمند تنها قادر به حفظ خطوط خواهد بود. وی همچنین پیشنهاد کرد که صاحبان خودرو در اسرع وقت از عملکردهای کلید NFC و UWB استفاده کنند زیرا در صورت قطع شدن شبکه در آینده، برنامه بلوتوث تلفن همراه قادر به باز کردن قفل خودرو و باز کردن درها نخواهد بود.
منبع:news.google