نظر: پیامد سقوط Jiyue Auto چیست؟

سقوط Jiyue Auto بدیهی است که بزرگترین داستان خودرویی هفته در چین است. این دومین شرکت مطرحی است که در سال 2024 پس از فروپاشی HiPhi و شرکت مادرش Human Horizons در اوایل سال جاری در بازار خودروی چین شکست خورد. آنها اولین شرکت هایی نیستند که در چین شکست می خورند و بدون شک آخرین آنها نیز نخواهند بود.

با این حال، عواقب این فروپاشی ها چه خواهد بود و آیا تأثیر طولانی مدتی خواهد داشت؟ برای خریداران خودروهای این شرکت‌ها، یک علامت سوال بلندمدت نه تنها در مورد توانایی استفاده از خودروها، بلکه نگهداری از آنها در آینده وجود دارد. این تأثیر زیادی بر ارزش فروش مجدد دست دوم دارد.

در 13 دسامبر، هان لو وبلاگ نویس خودرو در Weibo پست کرد که ماه گذشته یک Jiyue 07 به قیمت 230000 یوان (31600 دلار) خریداری کرده است. با این حال، امروز، هنگامی که او به اطراف دلال‌های خودروی دست دوم رفت و از آنها پرسید که چقدر برای ماشین به او می‌دهند، اکثراً او را رد کردند و او فقط یک پیشنهاد 20000 یوان (2750 دلار) دریافت کرد.

هان لو با عصبانیت پاسخ داد که ترجیح می دهد ماشین را از بین ببرد و به عنوان قطعات یدکی به مالکان بفروشد. با این حال، طبق گزارش‌ها، 70 درصد از قطعات مدل‌های Jiyue از جیلی می‌آیند، ممکن است مشکل بزرگی برای نگهداری خودروها در آینده وجود نداشته باشد.

چنین کاهشی ممکن است صرفاً به دلیل مقدار زیادی عدم قطعیت در حال حاضر Jiyue Auto باشد. Fast Technology در 13 دسامبر گزارش داد که نسخه HiPhi X موسس مدل 2021 با 27000 کیلومتر 200000 یوان (27500 دلار آمریکا) ارزش گذاری شده است. این خودرو در ابتدا به قیمت 680000 یوان (93500 دلار آمریکا) خریداری شد که به معنای ضرر حدود 200000 یوان (27500 دلار) در سال است.

برای مقایسه، یک ب ام و X5 xDrive 30Li مدل 2022 که با قیمت مشابه 639000 یوان (87850 دلار) و با مسافت پیموده شده 29000 کیلومتر به فروش می رسد، 400000 یوان (55000 دلار) ارزش گذاری شده است. این به وضوح نشان می دهد که صاحبان خودروهایی که تولیدکنندگان آنها از کار افتاده اند، ضررهای مالی زیادی متحمل می شوند.

آیا چنین ضررهایی می تواند مردم را از خرید خودرو از سایر برندهای تازه وارد باز دارد؟ مطمئناً در کوتاه مدت ممکن است این اتفاق بیفتد. نام تجاری در معرض خطر به احتمال زیاد Neta است. با کاهش قابل توجه فروش و شایعات در حال چرخش در اطراف شرکت، خریداران بالقوه ممکن است به دلیل ترس از ورشکستگی شرکت، از خود دور بمانند و در نتیجه تبدیل به یک پیش‌گویی خودساز شوند.

حتی برای استارت‌آپ‌های بزرگ‌تری مانند Nio و Xpeng، هنوز تردید زیادی در مورد دوام بلندمدت آنها وجود دارد. اگرچه ضرر هر خودرو از هر کدام در حال کاهش است، اما هر دو برند باید بتوانند فروش بالاتر و ثابت تری را نشان دهند.

اگر برندی که عمدتاً در اختیار دو شرکت سنگین وزن، جیلی و بایدو بود، شکست بخورد، میزان زیادی از عدم اطمینان در بازار باقی می‌ماند. چیزی که به این وضعیت کمک نمی کند، جنگ مداوم قیمت هاست که تولیدکنندگان را به قربانی کردن سود برای به دست آوردن حجم سوق می دهد.

همانطور که گزارش داده‌ایم، بسیاری از تولیدکنندگان OEM بر تامین‌کنندگان فشار می‌آورند تا قیمت‌ها را کاهش دهند. این یک فشار اضافی در کل زنجیره تامین ایجاد می کند. با حاشیه‌های بسیار نازک، هر OEM که به دلیل پرداخت پول به یک تامین‌کننده از بین می‌رود، ممکن است به یک اثر دومینو در میان تامین‌کنندگان منجر شود.

سال 2025 می تواند سالی باشد که در بازار خودروی چین تجدید نظر شود.

منبع:news.google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *