این غول الکترونیک مصرفی چین داره عزمش رو برای ورود به بازار ماشینهای برقی جزمتر میکنه و از اولین شاسیبلندش یعنی YU7 رونمایی میکنه. مراسم معرفی رسمی در تاریخ ۲۶ ژوئن برگزار میشه و ما از همین الان تو چین هستیم تا برای گزارش این رویداد آماده بشیم. شاسیبلند برقی جدید شیائومی دقیقاً قلب رقابتیترین بخش بازار رو هدف گرفته و با ترکیبی از فناوری، عملکرد و مهمتر از همه، قیمتگذاری تهاجمی، مستقیماً قهرمان بیرقیب این بازار یعنی تسلا مدل Y رو به چالش میکشه.
شیائومی فقط چند ماه بعد از اینکه با سدان محبوبش یعنی SU7 بازار سدانهای برقی رو حسابی تکون داد، داره بدون اتلاف وقت، جای پاش رو تو بازار ماشینهای برقی محکمتر میکنه. این شرکت که مرکزش تو پکن قرار داره و در سطح جهانی به خاطر گوشیهای هوشمند و اکوسیستم بزرگ گجتهای هوشمندش شناخته میشه، داره ثابت میکنه که ورودش به دنیای ماشینهای برقی یه کار آزمایشی و شانسی نبوده. YU7 یه شاسیبلند برقی فولسایزه که روی همون پلتفرم «مودنا» (Modena) که برادر سدانش روش ساخته شده، بنا شده، اما برای یه گروه کاملاً متفاوت از مشتریها طراحی شده.
YU7 یه ماشین بزرگه با ۴,۹۹۹ میلیمتر طول، ۱,۹۹۶ میلیمتر عرض و ۱,۶۰۰ میلیمتر ارتفاع و فاصلهی بین دو محور سخاوتمندانهی ۳,۰۰۰ میلیمتری. این ماشین از تسلا مدل Y بلندتر و عریضتره و نوید یه فضای داخلی خیلی جادار رو میده. طراحیش که توسط یه طراح سابق بیامو رهبری شده، شیک و اسپرته و شامل چراغهای جلوی «قطره آبی» و یه کاپوت آلومینیومی یکپارچهی چشمگیر میشه که بزرگترین کاپوت بین تمام ماشینهای تولید انبوهه. این تمرکز روی طراحی، با کاربردی بودن هم همراه شده و در مجموع ۱۹۷۰ لیتر فضای ذخیرهسازی، از جمله یه صندوق جلوی بزرگ ۱۴۱ لیتری، در اختیار میذاره.
داخل کابین، رویکرد فناورمحور شیائومی کاملاً به چشم میاد. یه صفحهنمایش لمسی مرکزی غولپیکر ۱۶.۱ اینچی که با تراشهی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کار میکنه، نقش مرکز فرماندهی سیستمعامل HyperOS ماشین رو بازی میکنه. کابین با چرم ناپا، سقف پانورامیک و صندلیهای جلوی «جاذبهی صفر» (zero-gravity) تزئین شده. برای قابلیتهای رانندگی خودران، YU7 به مجموعهی سنسورهای پیشرفته، از جمله لایدار، مجهزه و قدرتش رو از تراشهی NVIDIA DRIVE AGX Thor میگیره.
شیائومی قصد داره YU7 رو حداقل تو سه مدل مختلف عرضه کنه. انتظار میره مدل استاندارد دیفرانسیل عقب با باتری ۹۶.۳ کیلووات ساعتیاش، برد چشمگیر ۸۳۵ کیلومتری بر اساس استاندارد CLTC داشته باشه. یه مدل پرو با دو موتور و سیستم تمام چرخ متحرک (AWD) از همون باتری استفاده میکنه ولی عملکرد بهتری داره. خفنترین مدل این سری، نسخهی «مکس» خواهد بود که به یه باتری بزرگتر ۱۰۱.۷ کیلووات ساعتی و دو موتور مجهزه که قدرت سرسامآور ۵۰۸ کیلووات (۶۸۱ اسب بخار) تولید میکنه. گفته شده شتاب صفر تا صد این غول فقط ۳.۲۳ ثانیهست و حداکثر سرعتش به ۲۵۳ کیلومتر بر ساعت میرسه. شیائومی ادعا میکنه به لطف معماری ۸۰۰ ولتیاش، YU7 میتونه فقط با ۱۵ دقیقه شارژ، ۶۲۰ کیلومتر به بردش اضافه کنه.
زمانبندی عرضهی YU7 اتفاقی نیست. با اینکه اولین ماشین برقی شیائومی، یعنی سدان SU7، یه موفقیت فوقالعاده بوده و زمان انتظار برای تحویلش تا ۵۱ هفته هم میرسه، اما این شرکت کاملاً آگاهه که حجم اصلی فروش و سود واقعی تو بازار فعلی ماشینهای برقی، تو شاسیبلندهاست. تسلا مدل Y یه پرفروش جهانی بوده و موفقیتش تو چین یکی از پایههای اصلی رشدش بوده. شیائومی فقط نمیخواد رقابت کنه؛ هدفش اینه که دل همون مشتریها رو به دست بیاره. استقبال اولیه قبل از عرضه هم انگار این ادعا رو تایید میکنه و گفته میشه تعداد پیشپرداختهای اولیه برای YU7 تو همون بازهی زمانی، سه برابر بیشتر از SU7 بوده.
تکهی آخر و مهمترین بخش این پازل، قیمتشه. با اینکه اعداد رسمی فقط تو مراسم رونمایی تایید میشن، لی جون، مدیرعامل شرکت، اشاره کرده که قیمت پایه رقابتی خواهد بود. شایعات میگن قیمت پایهش حدود ۲۴۵,۹۰۰ یوآن (تقریباً ۲۹,۱۰۰ یورو) خواهد بود، که به طور استراتژیک از قیمت تسلا مدل Y جدید تو چین که از ۲۶۳,۵۰۰ یوآن (۳۱,۲۹۰ یورو) شروع میشه، کمتره.